Door Bart van Klaveren
Downloads en Best Buy Guide
Feedback • 17-04-2026 07:30
47 • submitter: danmark_ori
Zorin OS logo (79 pix)Versie 18.1 van Zorin OS is uitgekomen. Zorin OS is een op Ubuntu gebaseerd besturingssysteem met een Gnome 3- of Xfce 4-desktopomgeving dat erop gericht is om de overstap van Microsoft Windows zo eenvoudig en pijnloos mogelijk te maken. Zorin OS is beschikbaar in drie uitvoeringen: Core, Education en de betaalde Pro. Het verschil zit hem in de meegeleverde software. In versie 18 heeft de interface een opfrisbeurt gekregen, is er integratie met OneDrive en toont het een alternatief wanneer je een Windows-applicatie probeert te installeren. In deze eerste update zijn verder nog de volgende verbeteringen doorgevoerd:
Suggested alternatives to more Windows apps
We’ve expanded our built-in database to detect installer files for popular Windows apps by more than 40%. It now supports over 240 apps, recommending even more tailored alternatives to sideloading their Windows executables. For example, when you launch the Windows installer for an app like Plex, Zorin OS displays a dialog that directs you to the best way to use that app: installing its native Linux version from the Software store. It also suggests the closest native alternatives to many Windows-only apps, like Evolution Mail in place of Microsoft Outlook, for instance.
If you’re migrating from Windows, this means you’ll get tailored guidance on how to use the most compatible versions of your favourite apps in Zorin OS. It’s one of many reasons why Zorin OS is the ideal choice for Windows users making the switch.
Many improvements to the desktop
The Advanced Window Tiling feature introduces new options (accessible from the Zorin Menu → Zorin Appearance → Windows), including:
Bring all tiled windows to the foreground together when switching to a tiled app from the taskbar or dash.
Reorder tiling layouts from the edit layouts dialog in the Advanced Window Tiling settings.
Enhanced edge tiling, allowing you to snap windows to your active custom tiling layout instead of only screen half & quarter tiling.
The panel now works seamlessly with right-to-left scripts. That means if you’re using Zorin OS in a language like Arabic, Hebrew, or Urdu, your taskbar and panel layout will display right-to-left to match the rest of the system’s interface. Some apps might display their own indicator icon in the panel tray, allowing you to view the app’s status or quickly access its functions. To let you decide if and how they’re displayed, we’ve added a toggle for “Tray Icons in the Panel” and settings for them to the Interface section of Zorin Appearance.
You might also notice that Zorin OS 18.1 feels a bit faster and smoother. That’s because many performance enhancements and bug fixes have been implemented throughout the desktop in this latest release.
The latest LibreOffice
LibreOffice is one of the most essential apps in Zorin OS, and with this new release, it’s getting even better. We’ve included LibreOffice 26.2, the newest version of the award-winning office suite. It brings even better compatibility with Microsoft Office/365 documents, Markdown support, connector shape objects in Calc and Writer, performance boosts, and many other improvements. Learn more about what’s new › With this upgrade, we’re further achieving our goal of making Zorin OS the best alternative to Windows for work.
Updated apps
Many other pre-installed apps are updated in Zorin OS 18.1 for a more feature-rich experience out of the box. That also means you’ll need to download fewer software updates after installing Zorin OS on your computer for the first time. Built-in support for Flatpak, AppImage, and Snap packages ensures you’ll have the latest versions of your favorite apps for years to come.
Lite edition now available
Alongside the launch of Zorin OS 18.1, we’re introducing the Lite edition to our latest release series. It’s our edition intended for old and lower-spec computers.
Zorin OS
Versienummer 18.1
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux
Website
Zorin OS
Download
https://zorin.com/os/download/
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Lees meer
Zorin OS
geen prijs bekend
5 van 5 sterren
Besturingssystemen
Update-historie
17-04
Zorin OS 18.1
47
15-10
Zorin OS 18.0
58
03-'25
Zorin OS 17.3
38
09-'24
Zorin OS 17.2
23
03-'24
Zorin OS 17.1
1
12-'23
Zorin OS 17
7
Reacties (47)
-Moderatie-faq
-1
47
0
47
+1
12
+2
0
+3
0
Ongemodereerd
30
Wijzig sortering
Carlos0_0
17 april 2026 08:43
+1
Ik ben het nu ook al even op een laptopje aan het draaien, en moet zeggen het draait redelijk.
Ik heb nu alleen bij 1 spel een gek probleem, C&C generals zie je een soort blokkerig streep zo door het scherm heen komen.
Ik heb de files van de gen tool voor Generals er ook al bij gezet, de resolutie opgehoogd(Naar 1920x1080 in de option.ini file.
Maar het probleem blijft, nu weet ik niet of het aan de laptop toevallig ligt. of aan dit spel sowieso al ligt ?.
Laptop is niet de nieuwste, maar goed het spel ook niet. Het is een Lenovo Thinkpad t14 g3, met i5 1245U / 16gb ram en een Intel Xe videokaart9Geen idee hoe ik directe type zie bij Linux).
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 08:45]
Reageer
m-a-r-t-1
@Carlos0_0 • 17 april 2026 09:28
+1
Misschien een andere versie van Proton selecteren?
Reageer
Carlos0_0
@m-a-r-t-1 • 17 april 2026 09:51
+1
Zo snugger ben ik nog niet met Linux, ik zocht mij al rot naar waar de files stonden in de verkenner :+ .
Ik zie tevens wel nu ik bij het spel in Lutris op Configureer druk, ik wat andere wine opties kan selecteren.
Ik kreeg ook af en toe een gekke witte balk, na het starten of afsluiten die niet weg ging(Dus kan best iets met de versie te maken kunnen hebben).
Zal hier en naar het forum onderin eens kijken bedankt voor de tip.
Ah door het selecteren van een andere Wine versie( in Lutris), was het probleem direct weg
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 09:59]
Reageer
Magic Power
@Carlos0_0 • 17 april 2026 14:59
0
Met het programma 'ProtonPlus' kun je vaak nieuwere of andere Proton versies makkelijk grafisch installeren. De kans is groot dat je dit programma direct vanuit de Store kunt installeren. Dan kun je in Steam of in Lutris die nieuwe Proton versie gebruiken.
Zelf gebruik ik graag GE-Proton. Dit is een aangepaste Proton versie die bekend staat om de allerlaatste gebruikte technieken. De meeste spellen draaien hier zonder problemen als ik die versie gebruik.
Reageer
Carlos0_0
@Magic Power • 17 april 2026 15:07
0
Ah ik zal het onthouden bedankt, heb het echter al werkend gekregen(Aanpassing idd andere wine versie te kiezen).
Zelf zal ik niet veel spelen verder op de pc, het is voornamelijk Warcraft , C&C Generals en Age of Mythology.
Verder dan dat kom ik niet op de pc, gamen doe ik voornamelijk ps5 / switch. maar het is toch fijn dat het werkt
Reageer
pporrio
@Carlos0_0 • 17 april 2026 09:47
+1
Op C&C Generals op ProntonDB.com staan tips over de protonversie en instellingen voor deze game. Wellicht heb je er wat aan en lost het jouw probleem op.
Reageer
Carlos0_0
@pporrio • 17 april 2026 09:53
0
Ah top zal hier eens kijken, bedankt voor de tip.
Reageer
segil
17 april 2026 08:27
+1
Ik draai nu Zorin OS 18 een klein half jaar als opvolger van Windows 11. Het werkt in de basis redelijk goed. Sowieso een stuk vlotter dan Windows, dat is het grote voordeel. Het heeft ook wel wat nadelen die ik ervaar. Zo blijft mijn monitor aanstaan als 'ie naar standby zou moeten gaan. Wanneer ik de computer lock of in stand-by doe, bevriest het scherm eerst 5-10 seconden voordat de actie uitgevoerd wordt. En nog een paar kleine zaken. Over het algemeen niet ontevreden.
Reageer
Pasteis
17 april 2026 08:21
0
Ik heb Linux Mint draaien,dualboot met Windows, maar ik merk toch dat ik een aantal features mis die ik op mijn Mac en Windows wel heb. In hoeverre biedt Windows App Support ondersteuning?
Een simpel voorbeeld. Ik vind het prettig om mijn AI LLM als native app te hebben in plaats van webapp. En bijvoorbeeld gebruik ik ook veel Logi+. De alternatieven die ik heb gevonden zijn niet echt fantastisch. Hoewel ik er zeker energie in wil stoppen, is het voor nu vooral de tijd die het niet echt toelaat om hier diepgaand en uitgebreid onderzoek naar te doen.
Reageer
Some12
@Pasteis • 17 april 2026 08:49
+1
Je zou voor de Virtual App Distribution oplossing kunnen gaan: Windows gevirtualiseerd in een container draaien en apps via Windows RemoteApp technologie kunnen draaien op Linux via RDP.
In andere woorden: je draait gewoon beide en per app een eigen remote desktop window gebruiken in Linux.
Als alles erg moeilijk lijkt, kan je naar de kant-en-klare oplossing WinBoat kunnen kijken. Zou perfect op Mint moeten werken, maar is nog in beta.
PS: Voor mensen die dit interessant vinden, maar helemaal van Microsft al willen, is er ook docker-wine.
[Reactie gewijzigd door Some12 op 17 april 2026 09:13]
Reageer
Marve79
@Some12 • 17 april 2026 09:27
+1
Als je dat moet gaan doen kun je beter bij Windows blijven.
Reageer
Uchy
@Some12 • 17 april 2026 11:19
+1
of winboat
Reageer
jvwou123
@Pasteis • 17 april 2026 09:30
+1
Onder linux kun je toch dingen als ollama, jan.ai, llm studio (en zo nog legio meer) draaien. Of mis ik iets aan LLM? De genoemde opties zijn voor zo ver ik weet allemaal prima te draaien op debian based systemen.
en logitech, zou je misschien kunnen vervangen door Solaar . Geen idee hoe goed dat werkt: k heb logi+ nog nooit gebruikt, en solaar ook niet
[Reactie gewijzigd door jvwou123 op 17 april 2026 09:32]
Reageer
Pasteis
@jvwou123 • 17 april 2026 09:35
+1
Onder linux kun je toch dingen als ollama, jan.ai, llm studio (en zo nog legio meer) draaien. Of mis ik iets aan LLM? De genoemde opties zijn voor zo ver ik weet allemaal prima te draaien op debian based systemen.
en logitech, zou je misschien kunnen vervangen door Solaar . Geen idee hoe goed dat werkt: k heb logi+ nog nooit gebruikt, en solaar ook niet
Werken deze tools ook met online LLM's? De prestaties op mijn laptop zijn niet goed genoeg om daar een zwaar model lokaal te draaien. Solaar gebruik ik, maar ik vind het verre van gebruiksvriendelijk.
Het is ook eerlijk gezegd de tijd… energie steek ik er graag in, maar helaas zijn er ook andere prio's die mijn tijd innemen. Dus een wat eenvoudigere out-of-the-box installatie en setup zou me helpen om toch die stap naar Linux te maken.
Reageer
jvwou123
@Pasteis • 17 april 2026 09:43
+1
Ik kan geen mening geven over logi+ of solaar. Beide nog nooit gebruikt. Ik heb met toetsenborden en muizen dat ze out of de box gewoon moeten doen wat ik wil. Daar wil ik geen tijd in stoppen.
Bij ollama kun je tegenwoordig cloud modellen gebruiken. Die heb ik nog niet geprobeerd. Zelf heb ik jan.ai en ollama op mijn macbook draaien met lokale modellen. Vooral om mee te spelen, en geen credits/tokens te verbranden met stomme vragen.
ps: overstappen kost tijd en energie. Je moet mij niet achter een windows laptop zetten. Dat zal de eerste weken echt een slechte productieve tijd leveren. En waarschijnlijk nog heel lang gemopper over dingen die voor mij echt raar onlogisch werken. Maar ik ben ook veel te veel macos en linux gewend.
Reageer
batjes
@Pasteis • 17 april 2026 18:13
0
Ja. Ik heb dan alleen ervaring met Ollama, maar je kan allerlei tools koppelen aan je LLM's, je kan ook weer meerdere verschillende LLM's aan elkaar koppelen. Je kan zelfs hele verschillende scenario's bouwen a la Copilot op dezelfde LLM's en datasets.
Met voldoende eigen hardware kom je met de open source tools dusdanig ver dat de betaalde varianten imo weinig meerwaarde hebben. Zodra de prijzen ooit vanzelf realistischer gaan worden wordt het zelf doen veel aantrekkelijker
Reageer
Goldwing1973
@Pasteis • 17 april 2026 08:45
0
Ik ben al een dikke 2 jaar overgestapt op Linux Mint, en ja eerst “miste” ik functies of programma’s, maar na verloop van tijd heb ik toch alternatieven gevonden of work-arounds om (bijna) dezelfde ervaring te hebben als met Windows.
Reageer
HollowGamer
@Goldwing1973 • 17 april 2026 13:47
0
Of beter. Zoals een Notepad zonder AI. :+
Reageer
HollowGamer
@Pasteis • 17 april 2026 13:46
0
Solaar al geprobeerd voor je Logitech?
Reageer
patrom
17 april 2026 10:13
0
Ik zou graag hebben dat Linux een beetje zoals Windows werkt, je kiest een software programma en installeerd dit gewoon door op de installatie programma te klikken. In Linux zijn zoveel manieren om iets te installeren. Neem nu Docker en Docker desktop een doolhof van manieren om te installeren en meestal werkt niet wat er op internet staat. Is het niet mogelijk een of 2 manieren om iets te installeren, nu deb - snap enz
Reageer
HollowGamer
@patrom • 17 april 2026 13:43
+1
Installeer nooit via een deb (tenzij je weet wat je doet).
Beste is echt gewoon via Software (Discover in KDE). Wil je meer zoals Windows/MacOS, dan is een distro met appimage misschien een betere optie.
Reageer
patrom
@HollowGamer • 17 april 2026 13:50
0
Ik gebruik xubuntu en voor installatie van Docker en Docker desktop is het echt een probleem en niet simpel en je krijgt op internet verschillende manieren.
Reageer
HollowGamer
@patrom • 17 april 2026 15:01
0
Ik heb Podman zo geïnstalleerd. Docker kan ook, maar Docker Desktop is dacht ik meer gericht op Windows/MacOS.
Reageer
batjes
@patrom • 17 april 2026 18:04
0
https://docs.docker.com/engine/install/ubuntu/ repos toevoegen aan je sources.list.d, apt update && apt install ...
?
Geen docker-desktop, maar dat is op Linux toch niet zo nodig? Op Windows vond ik het wel handig, maar op Linux is Docker prima te beheren via de cli. Alle handleidingen/tutorials voor dockerspul hebben altijd wel de commando's er bij zitten. Docker-Desktop moest ik zelf vaak alles uitzoeken.
[Reactie gewijzigd door batjes op 17 april 2026 18:07]
Reageer
batjes
@HollowGamer • 17 april 2026 16:16
0
Zolang je op Debian, Ubuntu of 1van hun afgeleiden zit hebben .debs juist de voorkeur.
Laat dpkg alsjeblieft je systeem packages beheren.
Docker, snap, appimages, compileren of los installeren is alleen maar vervelend en foutgevoelig.
Reageer
patrom
@batjes • 17 april 2026 17:05
0
staat docker en immich dan in de dpkg als systeem package
Reageer
batjes
@patrom • 17 april 2026 18:00
0
Docker's repos kan je gewoon toevoegen aan de meeste distro's, dus ja. Zo gebruik ik het ook.
Immich ken ik niet, zo te zien niet, maar dat is aan Immich zelf.
Reageer
HollowGamer
@batjes • 17 april 2026 19:37
0
Je kunt het toch gewoon met apt direct doen?
Reageer
batjes
@HollowGamer • 17 april 2026 19:50
0
b.v.:Discord wordt geupdatet d.m.v. .deb's buiten apt om. Apt is ook maar een schil over dpkg heen.
Het gebruik van debs buiten apt om is helemaal niet zo ongebruikelijk en dat heeft (naar mijn mening) op Debian en afgeleiden zeker de voorkeur ten opzichte van random snaps oid.
Reageer
HollowGamer
@batjes • 17 april 2026 20:23
0
Ik vind snaps misschien nog wel beter dan apt. Heb liever Flatpak/appimage, maar het zorgt wel voor een sandbox omgeving.
Reageer
Carlos0_0
@patrom • 17 april 2026 10:23
0
Je kan Linux gewoon ook een installer downloaden, en deze dubbel klikken en installeren.
Of je gebruikt de store, wat je ook al jaren in windows heb.
Dus dit werkt net als in Windows
Maar goed soms toch ook weer niet, maar ja dat doet MacOs ook weer niet.
Ik heb nu bijv Telegram gedownload van de website(Aangezien ik niet de officiële in de app store zag), krijg ik 1 of ander .xz bestand(Ik zie tevens wel een verried app, maar weet niet of deze echt van Telegram zelf is).
Als ik hier dubbel op klik pakt die hem uit, en in de folder staat dan de executable, maar ja had toch iets verwacht dat die hem zou installeren.
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 10:34]
Reageer
dasiro
17 april 2026 08:21
0
zelfs verachte design-features als het bulky start-menu en onedrive-integratie overnemen? Straks krijgen ze nog default-settings resets en copilot :+
Ik vraag me af hoe ze er mee weg komen om schaamteloos (zelfs als marketing headline) de look en feel te kopiëren.
Reageer
m-a-r-t-1
@dasiro • 17 april 2026 09:29
0
Dat moet je anders even aan Microslop vragen, zij hebben de afgelopen 15 jaar geleden zo'n beetje alles van KDE gejat.
Reageer
dasiro
@m-a-r-t-1 • 17 april 2026 09:45
0
ik heb het niet over de goeie dingen, maar net de punten waar mensen veel kritiek op hebben. ik heb het idee dat kde trouwens het startmenu/balk van windows heeft overgenomen en niet omgekeerd, aangezien kde pas in 96 bedacht werd en ook weer bedoeld was om voor windows-users vertrouwd aan te voelen in een linux-omgeving.
Reageer
HollowGamer
@dasiro • 17 april 2026 13:45
0
Dat is niet waar. Het KDE Startmenu (launcher) was al veel uitgebreider. Windows heeft er veel vanaf afgekeken, ook hoe de dock werkt o.a.
Reageer
GuusOngeIuk
17 april 2026 10:37
0
Zorin zou weer wat sneller moeten zijn, maar ik merk vanaf 18 dat het opstarten erg lang duurt. En hoe ik in hemelsnaam mijn oude win95-spelletje draaiend moet krijgen (Pool:shark) is me een raadsel. Ik snap niks van dat Wine en Proton. Maar goed dat kan ik Zorin niet kwalijk nemen. Ik had alleen de hoop dat het als Windowsalternatief geprezen Zorin het installeren van windowsprogramma’s makkelijker zou maken.
Reageer
HollowGamer
@GuusOngeIuk • 17 april 2026 13:40
0
Vreemd dat het opstarten langer duurt. Heb je toevallig iets aan je netwerk veranderd? De meeste Linux distributies doen een soort online check, want soms lang lijkt te duren.
Ik ken het spel niet, en ook niet Zorin. Voor games gebruik ik meestal Lutris. Die is iets ingewikkelder, maar je zou eens kunnen kijken of ProtonDB tips voor je spel heeft.
Reageer
Carlos0_0
@GuusOngeIuk • 17 april 2026 15:08
0
Ik heb zelf Zorin 18 net op een laptop gezet, en het start echt razend snel op.
Het start denk ik nog sneller dan Windows 11 zou doen op de laptop.
Voor Games ben ik ook met Lutris aan het spelen zoals @HollowGamer ook al zegt, en heb nu de 2 launcher Blizzard & EA aan de praat(Steam gewoon via de store).
Maar heb hier ook al eens mee een oud spelletje gespeeld, die ik nog op mijn externe disk had staan. Ging op zich redelijk makkelijk via Lutris.
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 15:10]
Reageer
GuusOngeIuk
@Carlos0_0 • 17 april 2026 18:10
0
Bedankt voor de tips. Ik ga maar eens een clean install doen en Lutris proberen.
Reageer
CAP-Team
17 april 2026 13:01
0
Ik heb een paar Linux distro's geprobeerd, eerst een tijdje Mint, en nu sinds een week of 2 Zorin.
Ik vind Zorin OS er wel gelikt uitzien, en het werkt ook prima, maar ik moet nog wel een beetje wennen hoe bepaalde dingen werken in Linux. Maar het gaat al steeds beter.
Reageer
HollowGamer
@CAP-Team • 17 april 2026 13:42
0
Vergeet niet dat er ook echt Linux gebruikers zijn die je willen helpen, ongeacht welke distro je gebruikt.
Het is gewoon even wennen, daarna weet je niet beter. Misschien ga je wel denken.. wow, wat een gedoe was dat op Windows - hier werkt het meteen.
Reageer
Carlos0_0
@HollowGamer • 17 april 2026 15:13
0
Ja dat is het ook een beetje, het is wennen en ja is dat gedoe misschien.
Ik heb ook een Mac Mini gehad lang, en in de tussentijd is die wel weg maar nog een Macbook heb ik wel.
MacOs was ook wennen, maar goed ondertussen snap ik hoe het werkt al een tijd.
En inderdaad met een beetje hulp van her en der, raak je er van zelf aan gewend. En zal het steeds makkelijk gaan.
Ik ga zelf denk ik mijn pc herinstalleren dit weekend, temperatuur gaat toch zakken, er komt regen etc. dus ja prima om eens de pc opnieuw te gaan instellen met Linux
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 15:13]
Reageer
AgeOfPanic
17 april 2026 15:45
0
Ik draai al een tijdje Zorin OS core op mijn Framework 13 laptop. Daarvoor Ubuntu, waarop Zorin gebaseerd is. Ik vind Zorin net wat prettiger werken. Het lijkt allemaal wat gestroomlijnder te zijn en ik vind het er goed uitzien. Wat mij betreft een aanrader.
Ben nu ook net Live met Zorin Os op mijn pc, dacht het pas later in het weekend te doen.
Maar dacht, ach moet toch alleen eten. begin vast onder het eten er mee haha.
Eindelijk verlost prive van Windowshoos
Vele zijn wel gratis. Deze niet? Teminste niet alle je alle opties wil.
[Reactie gewijzigd door MuizUnattended op 17 april 2026 19:02]
Deze is ook gewoon gratis, het pro pakket bieden iet veel extra's.
Je krijgt wat thema's erbij, en een hele partij aan extra applicaties dan die standaard erop staan.
Het zijn er zoveel, dat windows op dat moment nog vrij kaal en leeg lijkt. je schrikt je echt kapot hoeveel applicaties je er krijgt(Als de installatie klaar is).
Dus eigenlijk is het een donatie, en door dat te doen krijg je gewoon een Os met wat extra applicaties/thema's als bedankje.
[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 april 2026 22:40]
https://tweakers.net/downloads/76662/zo ... ieuwsbrief